19 januari 2017

Features & Benefits

Tekstanalyse: Van ongestructureerde data naar managementinformatie

Heeft je organisatie grote hoeveelheden open tekst van klanten? Denk hierbij aan opmerkingen via je website, ingezonden product vragen, product reviews, helpdesk correspondentie responses op klanttevredenheidsonderzoeken en/of social media?

Tekstalyse, de krachtige tekstanalyse software van Feeddex, maakt van ongestructureerde data management informatie. Tekstanalyse haalt dé relevante topics uit teksten zodat je weet wat je klanten bezig houdt. Met de unieke sentimentanalyse van de Tekstalyse wordt per topic het sentiment bepaald zodat je weet hoe jouw klanten over het onderwerp denken. Het sentiment wordt uitgedrukt in een positief of negatief cijfer, des te hoger het cijfer des te beter.
Tekstanalyse
Sentimentanalyse

De sentimentswaarde toont de mening van de klant

Tekstalyse laat niet alleen zien waarover je klanten schrijven maar ook wat ze ervan vinden : de sentimentswaarde.

Tekstalyse heeft natural language processing “NLP”-technieken om teksten te analyseren en te bepalen welk bijvoeglijk naamwoord of bijvoeglijke bepaling op een naamwoord betrekking heeft. De zelfontwikkelde database met sentimentswaarden geeft per woord een cijfer van -3 tot +3 voor ieder woord. De sentimentswaarde database wordt continu verfijnd. Zo krijg je inzicht in de vraag hoe klanten over topics schrijven en denken. Met het onderwerp en de mening van de klant kun je weer verbeter acties ondernemen en het effect monitoren.

Specifiek jargon

Iedere bedrijfstak en ieder proces heeft haar eigen vakjargon.

Een “kaart” kan een landkaart betekenen maar zal waarschijnlijk sim-kaart betekenen wanneer de context mobiele telefonie is.

Zo zijn er talloze voorbeelden. Samen met de klant bepalen we de begrippen die onder een noemer dienen te vallen. Je kunt het Natural Language Processing (NLP) noemen of Unsupervised Machine Learning (UML). Wij noemen ‘het hard werken’, samen met de klant leren we de software de specifieke begrippen te onderkennen in de context. Het resultaat is een hogere trefzekerheid van de tekstanalyse. Wat resulteert in meer inzicht in klantinteracties.
Vakjargon
Begeleiding en ondersteuning

Feeddex begeleidt voor optimale resultaten

Voor optimale resultaten van tekstanalyse is een continue verfijningsproces en verbetering nodig. Dit kan alleen door een goede samenwerking van leverancier en klant, samen bepalen we wat relevant is. Wij begeleiden jou en jouw bedrijf bij de opzet van tekstanalyses en bij het continu 'finetunen' en 'tweaken' van de software om steeds betere resultaten te krijgen. Daarnaast maken wij ook custom-made rapportages naast het standaard dashboard.

Heldere rapportages

Op maat gemaakte gemaakte dashboards die voldoen aan je specifieke situatie.

De kracht van tekstanalyse wordt versterkt door deze te koppelen aan andere data. Wat zijn de onderwerpen die leiden tot een hoge of lagere Net Promoter Score? Is er een verschil in beleving door mannen en vrouwen, regio of klantsegmenten? Deze dwarsdoorsnedes en andere analyses zijn met de Feeddex-applicatie makkelijk te maken.

Voor tekstanalyses buiten de Feeddex-applicatie maken we custom-made dashboards.
Tekstanalyse dashboard