De mogelijkheden van Tekstanalyse

Tekstanalyse
Tekstanalyse is het geautomatiseerd analyseren van grote hoeveelheden open tekst. Eenvoudige tekstanalyse levert als output de frequentie van onderwerpen. De Feeddex tekstanalyse software geeft ook het sentiment over de onderwerpen, dit houdt in in welke mate er positief of negatief geschreven wordt over het onderwerp.
Taal is niet eenduidig, de kwaliteit van de tekstanalyse wordt daarom voor een groot deel bepaald door de kwaliteit van het specifieke woordenboek, toegespitst op de bedrijfstak.

Voorbeeld: Het woord “zuinig” is positief als het om het brandstofverbruik van een auto gaat, maar negatief als het om de grootte van een portie avondeten in een restaurant gaat.

De toepassingen van tekstanalyse zijn legio:

Klanttevredenheidsonderzoek
Stel een klanttevredenheidsonderzoek voor bestaande uit twee vragen: de aanbevelingsvraag (Net Promoter Score) en de open vervolgvraag: “Waarom kiest u voor dit cijfer?”

Korter dan dit wordt de vragenlijst niet! Je hebt natuurlijk een groot aantal responses nodig om betrouwbare meetdata te krijgen. Veel onderzoeken hebben een combinatie van scoringsvragen en open teksten, tekstanalyse is een ideaal middel om de open teksten hiervan te analyseren.




Klanttevredenheidsonderzoek
Helpdesk
Op de helpdesk wordt van alles vastgelegd, maar wat? Wat vindt de klant daarvan? En hoe ontwikkelt zich dat over tijd? Tekstanalyse biedt inzicht in de issues zonder dat medewerkers zich zorgen hoeven te maken over het juist categoriseren van de issues.
Helpdesk
Social Media
Benieuwd naar wat er over uw bedrijf wordt gezegd op social media (twitter, reviews site, facebook, forums etc.)? Tekstanalyse biedt u inzicht.
social media
Inbound communication
Ontvangt u veel ingevulde webformulieren en of e-mailberichten? Tekstanalyse geeft inzicht in wat de klanten bezig houdt en opent de weg naar geautomatiseerde beantwoording.
Inbound Communication

Actionable items

De resultaten van tekstanalyse worden nog bruikbaarder als het gekoppeld wordt aan overige kenmerken: welk product en/of welke dienst nam de klant af, welke medewerker heeft de klant geholpen en van welke vestiging is dit een klant etc. De uitkomsten kunnen ook gerelateerd worden aan de Net Promoter Score. Dan kunnen er analyses gemaakt worden die leiden tot echte inzichten en verbeteringen zoals wat zijn bijvoorbeeld de tien meest genoemde onderwerpen door Detractors (klanten die een lage waardering geven) met een negatief sentiment.
Dashboard Tekst-analyse

Wij willen graag dat u onze website zo goed mogelijk kunt gebruiken. Daarvoor plaatsen we cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten